top of page
Writer's pictureVille Hemminki

Viikon kuumat linkit

Tuloskausi on helpottamaan päin, joten on ehtinyt lukemaan muutakin kuin kvartaaliraportteja. Börsakin on säpissä. Siispä...linkkejä matkan varrelta... hyvää viikonloppua!


“History never repeats itself; man always does.” - Voltaire

Jokaisen sijoittajan uralla tulee vaikeita aikoja. Sitä alkaa kyseenalaistamaan omaa tekemistään ja strategiaansa. Onko etuni markkinalla kadonnut? Onko sitä koskaan edes ollut? Onko onni vain sattunut suosimaan tähän asti? Tuolloin helpottaa, kun muistaa, että kaikki ovat kokeneet saman - myös ne maailman parhaimmat. Kuten Cliff Asness sanoi haastattelussa: ”I’ll still wake up sweating once a year, worrying that we’ve just gotten lucky forever.” Tai Jim Simons: “Sometimes I look at this and feel I’m just some guy who doesn’t really know what he’s doing.” Tuolloin on hyvä ottaa askel taakse ja avartaa perspektiiviään. Sijoittamisessa pitää pystyä kehittymään. Muutoin lopulta koittaa tuho...


Oman tai ulkopuolisen salkunhoitajan performanssin arviointi on kuitenkin petollisen vaikeaa. Mikään strategia, vaikka toteutettu oikein, ei takaa ylituottoa vuodesta toiseen. Sijoitushorisontti on monilla kuukausissa tai kvartaaleissa. Akateemiset tutkimukset ovat osoittaneet, että jopa kymmenenkin vuotta on lyhyt aika.


Oli kyseessä salkunhoitaja, analyytikko tai sijoitustuotteen myyjä, tulee keskustelussa heidän kanssaan harvoin vastaan asioita, jotka oikeasti auttavat arvioimaan heidän taitoaan selviytyä arvaamattomien ja pääasiassa satunnaisesti käyttäytyvien markkinoiden kanssa. Sama pätee meihin kaikkiin sijoittajina. Itsevarmuus yleensä voittaa nöyryyden, joka on kuitenkin se tärkein edellytys kehittymiselle. Kun keskustelee itsensä kanssa prosessistaan, tai kun kuuntelee salkunhoitajan tai analyytikon koottuja selityksiä, voisi kiinnitää huomiota kuuleeko heidän (tai itsensä) puheissaan asioita, joita harvoin kuulee sijoittajan suusta.


GMO on tunnettu arvosijoittajatalo. Arvolla strategiana on tunnetusti ollut haastavat ajat viime vuosina. Ben Inker, GMO:n asset allokaatiosta vastaava johtaja, tunnustaa tilanteen. He ovat hävinneet useamman vuoden vertailuindeksilleen, ja se tuntuu pahalta. Se on kuitenkin mihin heihin sijoittajat ovat varautuneet. Joku kaunis päivä, paistaa se aurinko risukasaankin. Yleensä kun piina on korkeimmillaan, aletaan olla lähellä käännettä. Inkerin mielestä juuri nyt arvosijoittajan tuska alkaa lähennellä teknokuplan lopun hetkiä. USA:n osakemarkkina on noin 60% maailman markkinoista. GMO:n USA-paino on kuitenkin pyöreä nolla. He näkevät enemmän arvoa muualla, etenkin kehittyvillä markkinoilla kuten Venäjällä. Samoin kehittyvien markkinoiden arvo on historiallisen houkuttavaa. (Toim. huom.: olemme samaa mieltä houkuttelevuudesta, omistamme itsekin mm. Venäjää ja EM:ää sekä arvoa yleisestikin. Ajoitus on aina se iso kysymysmerkki.) Jos ei jaksa lukea em. artikkeleita, voi kuunnella Ben Inkerin podcast-haastattelun.


Meillä ihmisillä on ajattelussamme vinoumia, joista monet ovat päätöksenteossa haitallisia. Meillä on myös taipumuksia ja intuitioita, joista voi olla hyötyä sijoittamisessa. Esimerkiksi se, jos ei siedä ylitseampuvaa lipevää myyntimiestä, voi säästää tarpeettomilta sijoitustuotteilta. Se, että luontaisesti tavoittelee mukavuutta, voi auttaa asioihin perehtymisessä ja strategiassa pitäytymisessä (kotimaa-biakselle vasta-argumentti). Se, ettei jaksa perehtyä aiheeseen aivan juurta jaksain voi helpottaa päätöksen teossa. Ja se, ettei huomioi aivan kaukaisinta historiaa, voi itse asiassa tehdä tutkittavasta aika-sarjasta merkitsevämmän ja sopivamman nykyhetkeen.


Globaali peliteollisuus on noin 150 miljardia dollaria. Mobiilipelit ovat tuosta vajaa puolet ja kasvavat 10% luokkaa. Konsolipelien osuus on noin kolmannes, mutta vuosikasvu on kovempi, noin 13%. Näiden lisäksi e-sports on kasvanut vuosittain 30%+, ja on saavuttanut noin miljardin taalan koon. Seuraavat kuusi trendiä vaikuttavat jatkossa siihen miten peliteollisuus kehittyy: (1) pelien sisältö muuttuu entistä enemmän sosiaalisen median tyylisiksi alustoiksi, jotka (2) ovat vapaasti pelattavissa useammilla käyttöjärjestelmällä. Pelinkehittäjien (3) liiketoimintamalli muuttuu enemmän games-as-a-service -tyyppiseksi. (4) Pelien hahmot ovat tulevia elokuvien ja teemapuistojen ihannointikohteita, jolloin pelienkehittäjät halunnevat omistaa kaupalliset oikeudet hahmoihin ja pelien julkaisuun. (5) Pelin kehitykseen osallistuvat myös entistä enemmän vuorovaikutuksessa itse pelaajat. (6) Markkinointikin tapahtuu entistä enemmän sosiaalisissa kanavissa.


Viikon kuva:


S&P500 läpäisi uusiin huippulukemiinsa. Monille se on signaali myydä. Totuus kuitenkin on, että uusien ATH-tasojen ostajalle on ollut odotettavissa keskimääräistä tuottoa korkeampi seuraavan vuoden tuotto (11.5% vs 10.2%). Toki joku kerta uusi ATH-taso osoittautuu syklin huipuksi, mutta odotusarvoisesti sitä johtopäätöstä ei voi tehdä.



702 katselukertaa

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

Comments


bottom of page